Accesul pacienților cu boli cronice la sistemul de sănătate

Bolnavii reclamă lipsa medicamentelor de pe piața românească și atitudinea personalului medical, care nu îi ajută să se simtă bineveniți – potrivit ”Raportului privind accesul pacienților cu boli cronice la sistemul de sănătate din România”, lansat de Coaliția Pacienților cu Afecțiuni Cronice din România (COPAC).

Studiul a avut ca scop analiza accesului la diagnostic, la serviciile medicale de specialitate și la tratament pentru pacienții cu boli cronice din România, precum și al percepției acestora asupra sistemului și relației cu medicii. Peste 250 de persoane (dintre care 77,5% femei) au răspuns complet la chestionar. 80% dintre respondenți erau ei înșiși diagnosticați cu o boală cronică, iar restul aveau o rudă sau un prieten bolnav.

Potrivit studiului, 43% dintre respondenți au invocat lipsa medicamentelor, 20%- timpul pierdut din cauza aglomerației și a nerespectării programărilor, iar alți 19% au menționat atitudnea neplăcută a personalului medical. Raportul va fi înaintat autorităților din Sănătate, potrivit lui Radu Gănescu, președintele COPAC.

Medicamente

  • 46% – medicamentele noi nu sunt disponibile în România
  • 9% – medicamentele noi sunt disponibile în România, dar nu sunt compensate și pacienții nu și le permit.

Accesul la servicii medicale

  • 30% dintre respondenți nu aveau acces la un medic specialist care să îi trateze în orașul de domiciliu
  • 57% dintre respondenți au afirmat că au efectuat plăți directe pentru analizele de pe perioada tratamentului, iar 42% că au beneficiat de investigații gratuite în aceeași perioadă
  • 60% au fost internați în ultimul an, iar 38% au afirmat că nu au existat toate medicamentele necesare în spital
  • 80% dintre respondenți au avut nevoie de intervenții chirurgicale (eu sau persoana cu boala cronică). Dintre aceștia, jumătate s-au operat într-un oraș mai mare (motive invocate: lipsa medicilor specializați în patologie respectivă, lipsa echipamentelor, lipsa de încredere/de comunciare cu medicii de acolo sau dorința de a ajunge într-un spital mai performant), iar jumătate s-au operta în orașul de domiciliu.

Perspective de îmbunătățire

Realizatorii raportului au atras atenția că este necesară o preocupare mai mare pentru a defini traseul pacientului în sistemul de sănătate și pentru asigurarea continuității între diferite niveluri de servicii. Facilitarea accesului pacientului de la un nivel la altul (prin recomandări exacte ale furnizorilor disponibili, prin contactarea furnizorilor de nivel superior și facilitarea/obținerea unei programări) ar trebui să fie luate în considerare de medicii de la toate nivelurile de servicii și în special de către medicii de familie, care sunt nivelul de prim contact.

”Accesul la serviciile de specialitate și la investigațiile necesare trebuie îmbunătățit, atât printr-o mai bună continuitate între nivelurile de servicii, cât și prin luarea în considerare a simplificării/unei mai bune organizări a accesului la asistența de specialitate și la investigațiile necesare. Accesul la medicamentele a fost considerat problematic și, din această perspectivă, se impune pe termen mediu dezvoltarea cadrului instituțional de evaluare a tehnologiilor medicale, delimitarea publică clară a serviciilor/tehnologiilor acoperite din fondul de asigurări de sănătate și, pe cât posibil, identificarea de surse distincte de finanțare pentru situațiile de acces îngrădit la terapii existente, dar scumpe”, a declarat conf. dr. Florentina Furtunescu.