Calciu și vitamina D: recomandări pentru seniori

Vârstnicii cheltuie inutil banii pe suplimente de calciu și vitamina D pentru prevenirea fragilității oaselor, arată o nouă analiză. Se pare că există prea puține dovezi că aceste suplimente ar preveni fracturile de șold sau alte oase.

Evident, sunt și persoane care nu sunt de acord cu această analiză. ”Imaginea de ansamblu de care ar trebui să ținem cont este că prețul unei fracturi poate fi catastrofal pentru sănătatea unei persoane. Beneficiul administrării de suplimente de calciu și vitamina D în prevenirea chiar și a unui număr mic de fracturi de șold este mult mai important decât riscurile minime asociate administrării acestor suplimente unei populații supuse riscului”, atrage atenția prof. Smith, specialist în ortopedie al Școlii de Medicină Icahn- Mount Sinai (New York).

Recomandarea, în prezent, este ca persoanele în vârstă să ia suplimente de calciu și vitamina D pentru a-și menține sănătatea oaselor pe măsură ce îmbătrânesc. Aproximativ 99% din calciu este stocat în oase și dinți, iar organismul nu poate produse această substanță de unul singur. Prea puțin calciu duce la osteoporoză. Organismul necesită vitamina D pentru a absorbi calciul.

The National Osteoporosis Foundation recomandă ca femeilor de până în 50 de ani și bărbaților cu vârsta mai mică de 70 de ani să li se prescrie 1.000 mg de calciu pe zi. Cei cu vârsta mai înaintată ar trebui să primească 1.200 mg pe zi.

Studiul care contestă administrarea suplimentelor a fost realizat prin analizarea a 33  de teste clinice diferite, care au implicat mai mult de 51.000 de participanți cu vârsta de peste 50 de ani. Datele colectate nu au evidențiat nici o asociere semnificativă între suplimentele de calciu sau vitamina D și riscul unei persoane de fractură de șold sau alte oase rupte, în comparație cu persoanele care au primit placebo sau nu au fost tratate deloc. Calciul și vitamina D sunt considerate importante pentru sănătatea oaselor, însă rezultatetele arată că oamenii ar trebui să le obțină mai mult din alimentație (lapte, legume, fructe, legume boabe) decât din suplimente. Vitamina D este sintetizată la nivelul pielii ca răspuns la razele ultraviolete B ale soarelui, iar resursele alimentare de vitamina D sunt limitate. Efectuarea de exerciții fizice în aer liber, în lumina soarelui, ar trebui să fie suficientă pentru producerea cantității necesare de vitamina D.

În urma acestor controverse, specialiștii recomandă totuși ca fiecare persoană să discute cu medicul referitor la cantitatea de Calciu și vitamina D pe care trebuie să o ia zilnic. Aceștia atrag atenția că beneficiile nu ar trebui trecute cu vederea, dacă există o șansă ca suplimentele să reducă, fie și puțin, riscul de fracturi devastatoare.

Sursa: https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=209133&ecd=mnl_arth_010418