Ce se întâmplă cu creierul când avem insomnii sau când dormim prost

Somnul este o stare fiziologică activă și dinamică, reversibilă și periodică, ce ocupă aproape o treime din viață, iar de sănătatea și calitatea lui depinde sănătatea creierului și întreaga viață socială, profesională și personală, au atras atenția participanții la conferința ”Despre sănătatea creierului”.

Persoanele cu boli neurologice (neurodegenerative, neuromusculare, autoimune, cerebrovasculare, sindroame epileptice etc.) asociază deseori tulburări ale somnului, care pot fi comorbidități sau pot fi complicații ale bolii de bază. Pe de altă parte, unele tulburări de somn netratate pot duce, cu timpul, la apariția unor afecțiuni neurologice secundare.

Cele mai frecvente tulburări de somn în patologia neurologică sunt tulburările respiratorii în somn, hipersomniile, parasomniile, tulburările motorii în somn, tulburarile de ritm circadian și insomnia de diferite cauze. Efectele acestor tulburări pot fi  somnolența, fatigabilitatea, tulburarea de atenție, depresia, scăderea randamentului social, dar și bolile cardiovasculare sau tulburările endocrine.

”Pacienții trebuie să se adreseze medicului de familie sau medicului specializat în medicina somnului atunci când remarcă dificultăți legate de adormire și menținerea somnului, disconfort sau senzații dezagreabile în raport cu somnul (sforăit, picioare neliniștite), comportamente anormale în somn (sesizate, de cele mai multe ori, de familie), treziri repetate, coșmaruri frecvente, somnolență și fatigabilitate în timpul zilei, tulburări de atenție și concentrare fără un motiv evident, cefalee matinală rezistentă la terapie. În funcție de tabloul clinic al fiecărui pacient, medicul va recomanda explorările paraclinice necesare diagnosticului corect și tratamentul corespunzător menit să amelioreze tulburarea de somn”, recomandă dr. Floriana Boghez, medic neurolog.

Igiena somnului

Specialistul recomandă să respectăm sfaturile pentru o igienă cât mai bună a somnului:

  • să respectăm orarul de somn (să fie cam același de la o zi la cealaltă)
  • să avem un dormitor confortabil, pe care să-l asociem doar cu somnul (nu să mâncăm în pat, să stăm la calculator în pat sau să ne uităm la televizor din pat), să fie aerisit, să avem o saltea confortabilă
  • nu există o ”rețetă” ideală pentru somn, nu este obligatoriu ca fiecare să doarmă de la 22.00 la 06.00. ”Fiecare persoană trebuie să-și găsească bioritmul ei, perioada în care se odihnește cel mai bine astfel încât să își poată desfășura activitatea de peste zi în parametri optimi. În general, este bine să dormim 7-8 ore, dar este doar o medie”, spune dr. Floriana Boghez.

Despre

Conferința ”Despre sănătatea creierului” a fost dedicată dezvoltării personale a reprezentanților asociațiilor de pacienți din domeniul neurologiei din România, pusă în folosul organizației și implicit a pacientului pe care aceștia îl reprezintă. Au fost prezenți reprezentanți din domeniile scleroză multiplă, Parkinson, Alzheimer, Huntington, epilepsie, AVC, distonie, miastenia gravis, sănătate mintală, boli rare etc. Conferința a fost organizată sub egida Federației Europene a Asociațiilor de Neurologie (EFNA), având coorganizator Asociația Pacienților cu Afecțiuni Neurodegenerative (APAN România).