Comunicarea în cancer: cum sunt afectați pacienții

Comunicarea optimă între pacienți, aparținători și echipa medicală este foarte importantă în îngrijirea cancerului, îmbunătățind calitatea vieții celor afectați de boală.

Discutarea îngrijorărilor privind boala și a deciziilor medicale este importantă în toate fazele tratamentului și recuperării.

Scopurile unei buni comunicări în cancer sunt:

∙ stabilirea unei relații de încredere între pacient, aparținători și echipa medicală

∙ ajutorarea pacienților, aparținătorilor și echipei medicale să împărtășească informații

∙ ajutorarea pacienților și familiilor acestora să vorbească despre sentimentele și îngrijorările lor

Nevoi speciale de comunicare

Pacienții, familiile lor și echipa medicală se confruntă cu multe provocări în momentul diagnosticării cancerului- o boală care, de cele mai multe ori duce la deces, chiar dacă avansul terapeutic a crescut șansele vindecării sau remisiunii. Un pacient diagnosticat cu cancer se poate confrunta cu temeri sau anxietăți în ceea ce privește tratamentul, care poate fi adesea dificil, costisitor sau complicat. Deciziile privind îngrijirea pacienților pot fi dificil de luat. Comunicarea bună poate ajuta pacienții, aparținătorii și medici să ia aceste decizii împreună și să îmbunătățească starea de sănătate și calitatea vieții pacienților.

Studiile arată că, atunci când pacienții și medicii comunică bine în timpul tratamentului contra cancerului, există numeroase rezultate pozitive. De obicei, pacienții sunt mai satisfăcuți de îngrijirea medicală și simt că au un control mai bun asupra situației, sunt mult mai predispuși la respectarea tratamentului, sunt mai informați și mai dispuși să ia parte la studii clinice. De asemenea, pacienții sunt mai capabili să treacă de la tratamentul clasic contra cancerului la îngrijirea paliativă. Unii pacienți și familiile lor solicită numeroase informații pe baza cărora iau decizii privind îngrjirea medicală. Alții vor mai puține informații, mai ales cei cu stadii avansate ale bolii.

Pot exista diferențe între cât de implicați vor pacienții și familiile acestora să fie în luarea deciziilor: unii vor să fie foarte implicați în acest proces, alții vor să lase deciziile pe seama medicilor.

Momente esențiale

Comunicarea este importantă în timpul tratamentului, dar mai ales în acele momente când trebuie luate decizii medicale:

∙ când un pacient este diagnosticat

∙  de câte ori trebuie luate decizii cu privire la tratament

∙ după tratament, când se discută despre efectele acestuia

∙ ori de câte ori trebuie schimbată conduita terapeutică

∙ ori de câte ori pacientul își exprimă dorințele sau anumite preocupări legate de viitor (precum realizarea unui testament).

Discuțiile privind stadiul terminal al bolii pot duce la mai puține proceduri (precum resuscitare sau respirație artificială) și la o calitate mai bună a vieții. De asemenea, acești pacienți stau mai puțin la terapie intensivă, iar costul îngrijirii lor în stadiul terminal al bolii este mai mic. Declarațiile aparținătorilor au arătat că acești pacienți trăiesc la fel de mult ca cei ce doresc mai multe proceduri, dar au o calitate mai bună a vieții în acele ultime zile.