Criteriile folosite de pacienți atunci când aleg un medic

pacienți- informatii doctori

Un număr crescut de potențiali pacienți caută informații pe platformele de rating din spațiul virtual înainte de a lua decizii referitoare la situații ce țin de îngrijire a  sănătății.

Aceste platforme oferă adesea evaluări de la alți pacienți, reflectând experiența lor subiectivă. Pentru a-și micșora incertitudinea atunci când se confruntă cu o alegere, oamenii au căutat mereu sfaturi de la alte persoane. Sursele de informare din mediul online au devenit omniprezente, ceea ce a influențat, de asemenea, deciziile oamenilor în domeniul sănătății. Atunci când aleg un medic, de exemplu, mulți pacienți consultă platformele de evaluare a asistenței medicale pentru a obține informații despre calitatea diferiților specialiști sau furnizori de servicii medicale. Cu toate acestea, pacienții au adesea lipsă de cunoștințe pentru a putea judeca calitatea obiectivă a serviciilor de sănătate. Pentru a ține cont de această potențială tendință, multe platforme de rating completează evaluările pacienților cu evaluări, mai obiective, ale experților. Chiar și după ce serviciul de îngijire/sănătate a fost efectuat, este dificil pentru pacienți să evalueze calitatea reală a acestuia, în special pentru că deseori nu dispun de competențele necesare pentru evaluarea ofertelor complexe. În consecință, atunci când pacienții evaluează un medic pe o platformă de rating online, aceștia tind să evidențieze caracteristici ușor de observat legate de îngrijire, cum ar fi locația convenabilă sau personalul prietenos din cabinet/clinică, mai degrabă decât rezultatele legate strict de tratament sau vindecare.  Departamentul managementului inovării de produse de la Universitatea Delft, Olanda, și Departamentul de Marketing de la Universitatea VU Amsterdam,  Olanda, au realizat un studiu privind criteriile după care pacienții aleg un medic. Studiul a urmărit să elimine lacunele legate de modul în care potențialii pacienți combină informațiile din 2 surse diferite – pacienți sau experți – pentru a forma opinii și a lua decizii într-un context de sănătate. Mai precis, au fost evaluate deciziile prospective ale pacienților potențiali atunci când s-au luat în calcul ambele tipuri de rating simultan pe o platformă de rating de pe web. În plus, a fost examinat modul în care influența ratingului pacientului și expertului este condiționată de volumul ratingului (de exemplu, numărul de opinii exprimate de pacienți). Dacă cercetările anterioare s-au axat, în principal, pe efectele evaluărilor utilizatorilor sau experților asupra procesului de luare a deciziilor în diverse contexte, acum atenția a fost  asupra situațiilor în care ambele tipuri de rating sunt furnizate simultan. Această caracteristică de design a platformelor de rating de pe web nu este doar de interes sporit, ci permite și dezacordul dintre pacient și sfatul specialiștilor, ceea ce este de interes teoretic, deoarece îi obligă pe potențialii pacienți să ia o decizie cu privire la sursa pe care doresc să o urmeze. În studiul de teren, a fost analizat un set de date de la o platformă web de evaluare a medicilor, care conține date despre numărul de click-uri pentru mai mult de 5.000 de medici americani. Acest studiu a fost completat cu un altul, de laborator, format dintr-un eșantion de 112 de studenți de la o universitate olandeză. Vârsta medie a fost de 23,1 ani, iar 60,7% (68/112) dintre respondenți au fost femei.

Datele din teren au ilustrat efectul moderator al volumului de rating. În cazul în care consilierea pacientului s-a bazat pe un număr mic, pacienții potențiali aveau tendința de a-și baza alegerea unui medic pe opinia unui expert, mai degrabă decât pe sfatul pacientului. Cu toate acestea, atunci când grupul de pacienți a crescut în mod substanțial în mărime, pacienții potențiali au început să se bazeze mai mult pe pacienți decât pe experți. Studiul experimental a replicat și a validat aceste constatări pentru pacienții conflictuali față de recomandările experților într-un cadru controlat. Atunci când evaluările pacienților au fost agregate dintr-un număr mare de opinii, evaluările prospective ale pacienților potențiali au fost afectate mai puternic de către sfatul pacientului decât de sfatul specialiștilor.

Ca și concluzie, când se confruntă simultan cu informații din ambele surse, pacienții potențiali sunt influențați mai puternic de alți pacienți. Acest efect se inversează atunci când evaluarea pacientului a fost agregată dintr-un (foarte) mic număr de opinii individuale. Acest lucru are implicații importante pentru modul în care trebuie să se prezinte evaluări ale furnizorilor de asistență medicală la pacienții potențiali, pentru a-i ajuta în procesul de luare a deciziilor.

Bogdan Guță