Deficitul de fier poate duce la afecțiuni grave. Care sunt simptomele?

Deficitul de fier- simptome

Fierul este o substanță minerală pe care organismul o folosește pentru a produce două proteine: hemoglobina și mioglobina.

Hemoglobina ajută hematiile (celulele roșii ale sângelui) să transporte oxigenul de la plămâni în restu organismului. Mioglobina aduce oxigenul la mușchi. Fierul este important și în producerea de hormone sau tendoane, ligamente și alte țesuturi similare.

Ce se întâmplă când nu aveți destul fier?

S-ar putea să nu remarcați acest lucru de la început, deoarece organismul va folosi rezerva de fier din mușchi, oase, ficat sau de oriunde altundeva. Dar când proviziile se termină, hematiile se micșorează și transportă mai puțină hemoglobină. Rezultatul: organismul nu mai primește suficient oxigen, ducând la o formă de anemie.

Simptomele anemiei

Oboseală, slăbiciune, amețeală, piele palidă, puls rapid, mâini reci, dureri de cap și probleme digestive. Dacă aveți sistemul imun slăbit s-ar putea să răciți mai des, iar temperatura corporală poate varia mai mult decât de obicei. Poate afecta inclusiv abilitatea dumneavoastră de a gândi clar și de a vă reaminti diferite lucruri. Copiii care au anemie din cauza lipsei de fier pot dezvolta probleme de învățare.

Cauza scăderii nivelului de fier din organism

Cel mai probabil, dieta nu este grozavă sau nu mâncați suficientă carne ori pește. Se mai poate întâmpla dacă pierdeți sânge din cauza unei răni sau boli (precum ulcerul sau cancerul de colon) ori dacă aveți o afecțiune care împiedică digestia. Femeile se confruntă mai des decât bărbații cu aceste probleme, în special la începutul ciclului menstrual sau dacă sunt gravide. Iar nivelul fierului poate scădea pe măsură ce îmbătrâniți.

Care este necesarul zilnic?

Bărbații au nevoie de 8 mg de fier pe zi, iar femeile cu vârsta între 19 și 50 de ani aproximativ 18 mg pe zi. Gravidele au nevoie de 27 mg pe zi, ia femeile care alăptează- doar 10 mg pe zi. După vârsta de 50 de ani, femeile au nevoie doar de 8 mg pe zi.

Ce se întâmplă cu persoanele vegetariene sau vegane?

Organismul nu absoarbe fierul din vegetale la fel de ușor ca pe cel din proteine animale precum pește, pui, carne. De aceea, vegetarienii sau veganii ar trebui să dubleze cantitatea zilnică de fier recomandată de medic pentru persoanele care au carne în alimentație. Asta înseamnă 14 mg pe zi pentru bărbați și 32 mg de fier pe zi pentru femeile cu vârsta cuprinsă între 19 și 50 de ani. Puteți obține aceste cantități dacă aveți o dietă variată, cu suficientă vitamina C (din portocale, ardei roșii, căpșuni și brocoli) care ajută organismul să absoarbă fierul.

Alimente indicate

Scoicile, ficatul de vită, fasolea alba, lntea și spanacul sunt printre pricipalele surse naturale de fier. Carnea slabă, fructele de mare și carnea de pasăre sunt resurse animale excelente și ajută organismul să absoarbă fierul din alte alimente precum fasolea, nucile, fructele deshidratate, cerealele integrale și vegetalele cu frunze verzi. Fierul se găsește și în multe produse ”fortificate” din grâne, precum pâinea sau cerealele pentru mic dejun. Etichetele acestor produse trebuie să menționeze cantitatea de fier pe care o conțin.

Aveți nevoie de suplimente?

Bărbații și femeile care au intrat la menopauză nu au nevoie de suplimente de fier. Alte persoane s-ar putea, însă cele mai multe își iau suficient fier din alimentație. Prea mult fier poate cauza crampe stomacale, constipație, greață, diaree și amețeală și poate îngreuna abilitatea organismului să absoarbă suficient zinc. Supradoza de suplimente de fier poate cauza probleme serioase, chiar cu potențial letal, la copiii mai mici de 6 ani. Nici adulții nu ar trebui să aibă un aport de fier mai mare de 45 mg pe zi și cel mai bine este să discutați cu medicul aceste aspecte.

Femeile gravide

Au nevoie de mai mult fier pentru a face față volumului mare de sânge care hrănește inclusiv fătul. Dacă nu aveți suficient fier, copilul s-ar putea naște prea devreme sau cu o greutate prea mică, ba chiar ar putea apărea probleme de dezvoltare a creierului. Monitorizați aceste aspecte alături de medic.

Copiii

Aproximativ 10% dintre nou-născuți și bebeluși nu beneficiază de suficient fier. Dacă micuțul s-a născut prea repede sau cu o greutate prea mică, s-ar putea să nu aibă o rezervă suficientă de fier. Chiar și un copil născut la termen are rezerve doar pentru câteva luni. Dacă nu se reface stocul de fier, ar putea apărea probleme de comportament și de atenție. Discutați cu medicul despre posibilul deficit de fier la copil și cum poate fi tratat.