FOOD: promovarea obiceiurilor alimentare sănătoase la serviciu

Proiectul European FOOD, creat la inițiativa Edenred, este un program european care are obiectivul de a educa opinia publică promovând obiceiuri alimentare sănătoase în timpul programului de lucru.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, prevalența obezității s-a triplat după anii 1980. În România, ratele de obezitate sunt în creștere: 9,1 % dintre adulți erau obezi în 2014, comparativ cu 7,9 % în 2008 (State of Health in the EU România, Profilul Sănătății în 2017).

Alimentația nesănătoasă se reflectă direct ca povară nu doar asupra sănătății populației, ci și a bugetelor naționale. Potrivit Comisiei Europene, pierderi de până la 7% din PIB sunt în strânsă legătură cu incidența obezității în rândul populației. Astfel, schimbarea obiceiurilor alimentare va aduce economii semnificative pentru bugetele naționale.

Proiectul European FOOD, creat la inițiativa Edenred, este un program european care are obiectivul de a educa opinia publică și de a ameliora factorii de risc pe care o alimentație dezechilibrată îi aduce în rândul populației active, promovând obiceiuri alimentare sănătoase în timpul programului de lucru, fiind un liant al interacțiunii dintre cerere – angajați și ofertă – restaurante și cantine. Lansat în 2009 ca un proiect pilot în șase țări, a devenit un program pe termen lung datorită rezultatelor bune obținute cu ajutorul fondurilor europene. Astăzi programul este activ în Austria, Belgia, Cehia, Franța, Italia, Portugalia, Slovacia, Spania, Suedia și România.

FOOD funcționează pe baza unui set de recomandări destinate angajaților, companiilor și restaurantelor și cantinelor. Sunt orientări practice care îndeamnă la alegeri sănătoase alimentare care vizează consolidarea culturii prevenției, în primul rând. Sugestii precum “Alege pâinea integrală”, “Alege fructe la desert” sau “Ia prânzul cu colegii în afara biroului, în fiecare zi” pavează drumul către o nouă abordare asupra alimentației în rândul populației active.

Formarea obiceiurilor sănătoase este un proces care are nevoie de timp, motiv pentru care recomandările facilitează informațiile direct către publicul țintă. Tot în acest sens, în cadrul programului vor fi organizate workshop-uri de nutriție pentru angajații companiilor care aderă la proiectul FOOD.

Cu ocazia aniversării a zece ani de la lansarea programului FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand) în Europa, precum și pentru a sărbători aderarea României din această toamnă, reprezentanții Edenred, partenerii țărilor membre din Programul FOOD și autorități locale s-au întâlnit la Palatul Cotroceni pentru a evalua evoluția unei decade de eforturi educaționale pentru o alimentație mai sănătoasă în rândul populației.

“Aderarea României la programul FOOD este o necesitate imperioasă pentru sănătatea noastră națională. Avem nevoie să înțelegem de ce schimbarea unora dintre obiceiurile noastre alimentare este necesară pentru a ne crește calitatea vieții și a ne reduce semnificativ riscul de afecțiuni cauzate de acestea. În acest scop, ne-am propus să creăm o rețea națională de parteneri din rândul restaurantelor și cantinelor, precum și din rândul companiilor. Împreună cu acestea, vom pune bazele unei comunități care are același interes pentru sănătate și care luptă pentru același scop”, spune Dana Sîntejudean, CEO Edenred România și Moldova.

”Ne-am alăturat inițiativei Edenred pentru că împărtășim aceeași misiune. Promovarea unei alimentații echilibrate din punct de vedere nutrițional în rândul populației este, în primul rând, o politică de prevenire în care credem pentru că și-a dovedit eficacitatea la nivel european și global. În condițiile în care epidemia obezității este considerată a fi deja responsabilă pentru 8% din costurile de sănătate publică și, din păcate, până la 13% dintre decesele în interiorul regiunii europene, devine o necesitate importanța schimbării obiceiurilor alimentare ale românilor ca un factor de prevenție”, spune Alexandra Cucu, director Institutul Național de Sănătate Publică.