Incontinența de stres, mai des întâlnită la femei

Incontinența urinară înseamnă pierderea involuntară de urină. Incontinența urinară de stres (de efort) apare atunci când activitatea fizică sau mișcarea- precum tușit, strănutat, alergat sau ridicat greutăți- pune presiune (efort) pe vezică. Incontinența de stres nu are legătură cu stresul psihologic.

Incontinența urinară de stres diferă de incontinența de urgență, care este pierderea involuntară de urină  cauzată de contractarea mușchilor vezicii, de obicei asociată cu senzația de urgență. Incontinența de stres este mult mai des întâlnită în cazul femeilor decât al bărbaților.

Dacă suferiți de incontinența de stres, s-ar putea să vă simțiți rușinat, să vă izolați de ceilalți sau să limitați activitățile de la locul de muncă ori viața socială, mai ales exerciițile și activitățile de relaxare. Cu ajutorul tratamentului, veți putea ține sub control incontinența de stres și să vă îmbunătățiți starea generală de sănătate.

Dacă aveți incontinență urinară de stres, s-ar putea să experimentați scurgeri de urină când tușiți, strănutați, râdeți, vă ridicați în picioare, vă dați jos din mașină, ridicați greutăți, faceți exerciții ori în timpul activității sexuale. S-ar putea să nu vă confruntați cu incontinența ori de cite ori practicați una dintre aceste activități, dar orice activitate care crește presiunea poate determina pierderea de urină, mai ales când vezica este plină.

Vorbiți cu medicul dvs dacă simptomele resimțite interferează cu activitățile zilnice, precum serviciul, hobby-urile sau viața socială. Incontinența de stres apare atunci când slăbesc mușchii și alte țesuturi care susțin vezica, precum și mușchii care reglează eliberarea de urină. Aceasta se poate întâmpla în numeroase cazuri:

  • nașterea: la femei, funcținarea deficitară a mușchilor și țesuturilor poate avea loc din cauza deteriorării țesuturior sau nervilor în timpul nașterii. Incontinența de stres poate apărea imediat după naștere sau la ani distanță.
  • chirurgia prostatei: la bărbați, cel mai des întâlnit motiv care duce la incontinență este îndepărtarea chirurgicală a prostatei (în cancerul de prostată).
  • alți factori care înrăutățesc incontinența de stres sunt bolile ce provoacă strănutat sau tușit, obezitatea, fumatul (care provoacă tuse frecventă), consumul excesiv de cofeină sau alcool, activități cu impact puternic derulate în decursul mai multor ani, deficiențe hormonale.

Factorii care cresc riscul de a dezvolta incontinența de efort (de stres) pot fi:

  • Vârsta. Deși incontinența de efort nu este o consecință naturală a îmbătrânirii, modificările fizice care survin o data cu vârsta, precum slăbirea mușchilor, vă pot face sensibili la această afecțiune. Totuși, incontinența de stres poate apărea ocazional la femeile de orice vârstă.
  • Tipul de naștere. Travaliul întârziat (în care femeia impinge), dar și nașterile vaginale multiple, sunt asociate cu un risc crescut de a devolta, mai târziu, incontinență de stres. Multe dintre aceste femei mai pot fi supuse nașterii cu ajutorul forcepsului, pentru a ajuta copilul să se nască mai repede- iar acest tip de naștere este asociat cu un risc crescut de apariție a incontinenței.
  • Greutatea corporală. Persoanele supraponderale sau obeze prezintă un risc mai mare de incontinență de stres. Greutatea în exces crește presiunea asupra organelor abdominale și pelvine. Drept rezultat, presiunea asupra vezicii poate crește chiar fără ”ajutor” din partea tusei sau altor factori. Scăderea în greutate vă poate ajuta să țineți sub control incontinența de stres.
  • Intervenții chirurgicale pelviene anterioare. Histerectomia la femei și mai ales chirurgia pentru cancerul prostatei la bărbați pot altera funcționarea și susținerea vezicii și a uretrelor, ceea ce poate determina apariția incontinenței. Efectul poate fi imediat sau întârziat.

 

Complicațiile incontinenței de stres

Stresul personal. Dacă incontinența de stres vă afectează activitățile zilnice, s-ar putea să vă simțiți jenat și stresat de aceasta. Vă poate afecta serviciul, activitățile sociale, relațiile interpersonale și chiar viața sexuală. Unii oameni se simt jenați chiar și de ideea de a folosi tampoane zilnice.

Incontinența urinară mixtă. Este ceva comun și înseamnă că vă confruntați atât cu incontinența de stres cât și cu cea de urgență- pierderea de urină din cauza contracției involuntare a mușchilor vezicii (vezică hiperactivă).

  • Iritații ale pielii. Pielea care ajunge constant în contact cu urina poate fi iritată, dureroasă și crăpată. Aceasta se poate întâmpla în cazul incontinenței severe dacă nu luați măsuri, precum utilizarea de crème speciale sau tampoane.

 

Ce puteți face

Terapiile comportamentale vă pot ajuta să eliminați sau să ameliorați episoadele de incontinență de stres. Medicul vă poate recomanda:

  • Exerciții pentru musculatura planșeului pelvian. Exercițiile Kegel întăresc acești mușchi și sfincterul urinar. Medicul sau un terapeut fizic vă poate învăța cum să efectuați corect exercițiile.
  • Consumul de lichide. Medicul vă poate recomanda cantitatea de lichide consumată pe zi și momentul în care trebuie să consumați lichide. De asemenea, medicul ar putea să vă ceară să evitați băuturile cofeiniziate sau alcoolice, pentru a afla cum afectează acestea funcționarea vezicii. Dacă respectarea recomandărilor doctorului în consumul de lichide și evitarea anumitor băuturi ameliorează pierderile de urină, înseamnă că trebuie să vă schimbați obiceiurile și să renunțați la alcool sau cafea.
  • Stil de viață sănătos. Renunțatul la fumat, scăderea în greutate sau tratamentul tusei cronice vor scădea riscul de apariție a incontinenței și vor ameliora simptomele.
  • Mersul la baie după program. Medicul vă poate recomanda un program după care să mergeți la baie (antrenamentul vezicii) dacă aveți incontinență mixtă. Eliberarea mai frecventă a vezicii poate reduce numărul sau severitatea episoadelor de incontinență.

 

Stil de viață sănătos

Anumite practici pot ameliora simptomele incontinenței:

  • eliminați greutatea în plus. Dacă sunteți supraponderal- aveți indicele de masă corporală de 25 sau mai mare- slăbitul vă poate ajuta să reduceți presiunea asupra vezicii și mușchilor planșeului pelvian. Pierderea moderată în greutate poate îmbunătăți considerabil incontinența de stres.
  • Consumați fibre. Dacă constipația cronică contribuie la incontinența urinară, încercați să mâncați alimente cu conținut ridicat de fibre- cereale integrale, legume, fructe etc.
  • Evitați alimente și băuturi care pot irita vezica. Dacă aveți incontinență mixtă și știți că ceaiul sau cafea (normal ori decofeinizată) vă determină să urinați mai des încercați să eliminați acea băutură, în special în zilele în care chiar nu aveți nevoie de episoade de incontinență.
  • Nu fumați. Acest obicei poate cauza tusea cronică severă care agravează simptomele incontinenței de stres. De asemenea, fumatul este asociat cu o scădere a capacității de transport a oxigenului, factor care se crede că sporește riscul de vezică hiperactivă. Iar fumatul este asociat cu apariția cancerului de vezică.

 

Sexualitatea și incontinența

Eliberarea urinei în timpul actului sexual poate fi deranjantă, dar nu trebuie neapărat să fie o piedică în calea intimității.

Vorbiți cu partenerul dvs. Oricât de dificil ar părea la început, fiți sincer referitor la simptomele pe care le resimțiți. Înțelegerea partenerului și dorința de acomodare la nevoile dvs. pot face simptomele mult mai ușor de suportat. Mergeți la toaletă înaintea actului sexual și evitați să consumați lichide în perioada premergătoare. Încercați poziții diferite. Pentru femei, statul deasura le permite să controleze mai bine mușchii pelvieni.

De asemenea, este important să efectuați cu regularitate exercițiile Kegel. Nu numai că permit un control mai bun al vezicii, dar îmbunătățesc și activitatea sexuală.

Sursa: http://www.mayoclinic.org/