Migrena nu e un moft. Cum vă pot ajuta și ce trebuie să știe cei din jur?

migrena- ajutor

Durerile provocate de migrenă și starea de rău pe care v-o dau sunt greu de înțeles de cineva care nu a ”pățit-o” niciodată.

Mulți cred că migrenele sunt doar un moft sau o scuză de a nu face ce nu vă place. Cum explicați cât de dureroasă este o migrenă cuiva care nu a fost afectat niciodată?

În primul rând, trebuie să vă gândiți că nu sunteți singuri: statisticile arată că, la nivel gobal, 12% din populație este afectată de migrene, și mult mai mult femeile decât bărbații. În plus, migrena nu are efecte doar asupra persoanei în cauză, ci și asupra celor din jur, deoarece durerile nu vă lasă să aveți un program social sau profesional comun.

Afecțiunea invizibilă

O mare provocare pe care o ridică migrena este că nu se poate vedea. Când vă rupeți o mână sau un picior și aveți gips, oamenii pot vedea acest lucru și vă susțin fără a pune întrebări. Însă atunci când aveți o migrenă, considerată o afecțiune invizibilă, este greu să le explicați celor din jur de ce vă doare capul sau vă simțiți rău doar în anumite momente și cum vă afectează acest lucru viața socială și profesională. Spre deosebire de o durere banală de cap, migrena este de intensitate mult mai mare, este pulsatilă, doar pe o jumătate de cap și este însoțită de greață, vărsături, amețeli, durează între 4 și 72 de ore sau chiar mai mult și de obicei se instalează dimineața, imediat după trezire.

Deci, ce trebuie să faceți atunci când aveți o migrenă?

În primul rând, să nu vă simțiți vinovat sau rușinat. Migrena este o afecțiune serioasă și ar trebui tratată la fel ca orice altă boală. Nu ar trebui să ascundeți durerile în fața copiilor sau colegilor de la serviciu. Dacă află despre această boală vă pot ajuta.

Apoi, spuneți exact ce vă trebuie. Explicați-le care sunt factorii care vă declanșează episoadele dureroase, astfel încât să înțeleagă de ce evitați anumite lucruri sau alimente și de ce nu puteți participa la anumite activități. Dacă trebuie să anulați o întâlnire cu un prieten, explicați-i motivul: gândiți-vă că cel care nu a avut vreo migrenă nu știe cum vă poate afecta starea și comportamentul.

Pregătiți-vă din timp pentru momentul când vă lovește durerea. Faceți o listă cu activitățile zilnice sau săptămânale care trebuie realizate acasă sau la serviciu, astfel încât, atunci când migrena nu vă lasă în pace, ceilalți să vă poată prelua atribuțiile. De asemenea, spuneți-le celorlalți că migrena vine ”în episoade”, iar atunci când încep durerile, veți avea nevoie de ajutorul lor.

Un alt lucru foarte improtant este să încercați să nu vă stresați prea mult. Stresul este unul dintre principalii factori declanșatori ai migrenei. Iar dacă sunteți deja stresta în timpul unei migrene și începeți să țipați la cei apropiați, nu veți face decât să agravați durerea de cap…și relația cu cei din jur. Învățați să depistați când apare migrena și să vă relaxați câteva minute. Odihniți-vă și rugați-i pe cei din jur să facă treburile urgente…sau măcar să vă lase în pace până când trece durerea.