Transport aerian: drepturile călătorilor cu mobilitate redusă

mobilitate redusa - drepturile pasagerilor

Chiar dacă aveţi probleme de mobilitate, puteţi călători cu avionul și aveți aceleași drepturi ca şi ceilalţi pasageri.

Faptul că o boală v-a imoblizat în căruciorul cu rotile sau vă obligă să vă ajutați de un cadru metalic la fiecare pas nu înseamnă că nu vă puteți bucura de viață sau că nu puteți merge în vacanțe, chiar dacă asta înseamnă să călătoriți cu avionul.

Potrivit Regulamentului (CE) nr. 1107/2006 al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene, persoanele cu handicap și persoanele cu mobilitate redusă, cauzată de un handicap, vârstă sau orice alt factor, ar trebui să beneficieze de condiții de transport aerian comparabile cu cele ale celorlalți cetățeni. Persoanele cu handicap și persoanele cu mobilitate redusă au același drept ca toți ceilalți cetățeni la liberă circulație, libertatea de alegere și tratament nediscriminatoriu. Aceasta se aplică atât la transportul aerian, cât și la alte domenii ale vieții.

Specialiștii Centrului European al Consumatorilor (ECC România) atrag atenția că aveţi dreptul la asistenţă gratuită, la decolare, la aterizare, pe durata zborului și în aeroporturi. Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenţă, trebuie să contactaţi compania aeriană, vânzătorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie şi să precizaţi tipul de asistenţă de care aveţi nevoie. Veți putea primi și informații cu privire la utilizarea scaunului cu rotile sau a dispozitivului cu ajutorul căruia vă deplasați și, dacă este cazul, la bateriile acestuia.

Operatorii nu vă pot refuza îmbarcarea pe motiv de mobilitate redusă, în afară de cazul în care aeronava este prea mică sau din motive de securitate. În schimb, companiile aeriene nu sunt obligate să vă ajute să luaţi masa sau să vă luaţi medicamentele pe durata zborului. Dacă aveţi nevoie de astfel de sprijin, de exemplu pe durata unui zbor mai lung, operatorul vă poate cere să dispuneţi de un însoţitor.

Dacă nu primiţi asistenţa la care aveţi dreptul, semnalaţi acest aspect autorităţilor aeroportuare sau companiei aeriane. În situaţia în care răspunsul primit nu este satisfăcător, contactaţi organismul naţional competent (lista AICI) din ţara în care a intervenit incidentul.