Vitamina C: lipsa ei afectează grav organismul. Ce soluții avem?

Dacă aveți o dietă echilibrată, este relativ simplu să obțineți aportul corect de vitamina C.

Femeile adulte (care nu sunt însărcinate sau alăptează) au nevoie de 75 mg de vitamina C pe zi, iar bărbații – de 90 mg.  O jumătate de cană de ardei gras roșu sau trei sferturi de cană de suc de portocale asigură această cantitate, în timp ce jumătate de cană de broccoli asigură jumătate din cantitate. Dacă organismul dumneavoastră nu produce sau nu stochează suficientă vitamina C, trebuie să o obțineți pe alte căi.

Cine este la risc?

Persoanele cele mai expuse lipsei de vitamina C sunt, în general, cele cu o dietă necorespunzătoare, dar și cele cu boli de rinichi care fac dializă, băutorii de alcool și fumătorii. Pentru a combate efectele fumatului, o persoană are nevoie de 35 mg de vitamina C în plus pe zi.

Rănile se vindecă greu

Când vă loviți, nivelul de vitamina C din sânge și țesuturi scade deoarece organismul are nevoie de această vitamină pentru a produce colagen (proteină care joacă un rol important în fiecare etapă a reparării pielii). În plus, vitamina C ajută și funcționarea corespunzătoare a neutrofilelor, un tip de leucocite care luptă contra infecțiilor.

Sângerări gingivale și nazale, vânătăi

Vitamina C menține sănătatea vaselor de sânge și ajută la coagularea sângelui. Iar colagenul este important pentru sănătatea dinților și a gingiilor. Un studiu a depistat că persoanele cu boli gingivale care au consumat grapefruit timp de 2 săptămâni au avut sângerări reduse.

Creșterea în greutate

Studiile au descoperit o legătură între nivelul de vitamina C din organism și găsimea corporală, în special cea de pe burtă. Această vitamină are un rol important și în modul în care organismul arde grăsimile pentru a produce energie.

Piele uscată și crăpată

Persoanele cu o dietă sănătoasă, bogată în vitamina C, au o piele mai catifelată și mai moale. O explicație posibilă: vitamina C este un antioxidant care protejează pielea de radicalii liberi.

Obosit și irascibil

6 din 7 bărbați cu un nivel scăzut de vitamina C au declarat, în cadrul unui studiu restrâns, că s-au simțit obosiți și iritați. Un alt studiu derulat pe 141 de persoane care lucrau în birouri a arătat că administrarea de vitamina C le-a diminuat, după două ore, gradul de oboseală, iar acest efect s-a menținut pe parcursul întregii zile.

Imunitate scăzută

Având în vedere că vitamina C are numeroase proprietăți legate de sistemul imun, nu ar trebui să ne surprindă faptul că, fără această vitamină, ne îmbolnăvim mai ușor și ne recuperăm mai greu. Există dovezi că vitamina C ne poate proteja împotriva unor boli precum pneumonia sau infecțiile urinare. De asemenea, poate scădea riscul apariției de boli cardiovasculare și anumite tipuri de cancer.

Pierderea vederii

Dacă aveți degenerescență maculară legată de vârstă, aceasta se poate agrava mai repede în lipsa vitaminei C și a altor antioxidanți și mierale. O alimentație care să ne ofere suficientă vitamina C poate ajuta la prevenirea cataractei, însă cercetătorii atrag atenția că este nevoie de studii aprofundate pentru a înțelege această asociere.

Scorbut

Până în anii 1.700, această boală letală era o mare problemă în rândul marinarilor. Astăzi este relative rară, însă poate apărea dacă aveți un aport de doar 10 mg de vitamina C pe zi sau chiar mai puțin. Persoanele cu scorbut au și alte probleme de sănătate, precum pierderea dinților, unghii crăpate, dureri articulare, oase fragile și pilozitate corporală excesivă. Când începeți administrarea de vitamina C, simptomele se ameliorează rapid, boala fiind vindecată, de obicei, în trei luni.

De unde luăm vitamina C

Dacă vreți pe cale medicamentoasă, trebuie să discutați cu medicul. Dar varianta cea mai sănătoasă este să obțineți un aport suficient de vitamina C din fructe și legume. Mulți asociază gustul acru cu vitamina C, în consecință cred că lămâia este cel mai bun fruct din acest punct de vedere. Însă alimentele cu cea mai mare cantitate de vitamina C sunt ardeiul gras, pătrunjelul, broccoli, conopida, căpșunile, papaia, lămâia.