Patru strategii simple pentru a preveni căzăturile vârstnicilor

Căzăturile reprezintă o cauză serioasă de rănire pentru adulții în vârstă, putând duce la spitalizare, îngrijire la domiciliu și chiar deces la persoanele mai bătrâne.

Riscul de căzături crește o dată cu vârsta. Probleme de sănătate precum artrita, bolile cardio- vasculare, atrofierea mușchilor, echilibru sau vedere slabă, afecțiuni ale picioarelor, boala Parkinson, demența și chiar anumite medicamente pot crește riscul de căzături. Lucrurile periculoase din jurul casei – precum covorașele alunecoase sau iluminarea slabă- pot provoca astfel de căzături. Dacă sunteți în vârstă sau aveți grijă de un vârstnic, vă rugăm să urmați pașii următori.

  • Dacă suferiți o căzătură, informați imediat furnizorul de îngrijiri medicale. Este important să îi spuneți ce ar fi putut cauza căderea- fie că v-ați împiedicat de ceva, de exemplu, sau ați amețit, v-ați pierdut echilibrul ori v-au ”fugit” picioarele de sub dumneavoastră. Aceste informații vor fi folosite pentru a preveni o altă căzătură.
  • Puneți toate medicamentele- cele pe bază de rețetă, cele fără rețetă, vitamine și orice alte doctorii- într-o pungă și luați-le cu dvs. când mergeți la vizita medicală. Împreună cu medicul puteți verifica medicația pentru a depista dacă vreun medicament sporește riscul de căzături. Dacă se întâmplă acest lucru, medicul vă poate schimba doza sau vă poate prescrie alt tip de medicamente.
  • În timpul vizitei la medic, acesta vă poate testa echilibrul, rezistența și activitatea picioarelor, tensiunea arterială, rata și ritmul cardiac; poate examina modul cum mergeți și vă poate testa vederea. În funcție de rezultatele testelor, specialistul vă poate recomanda anumite exerciții, terapie fizică, antrenament pentru echilibru, un baston sau un cadru, o schimbare a modelului de încălțăminte sau a rețetei la ochelari ori vă poate prescrie alte medicamente care să scadă riscul de căzături.
  • ”Asigurați- vă” casa împotriva căzăturilor
  • Nu lăsați cabluri întinse pe jos prin zonele în care circulați
  • Îndepărtați covoarele care alunecă și folosiți numai covoare neaderente
  • Adăugați lumini în zonele întunecate și la capătul scărilor (sus și jos)
  • Folosiți lumini de noapte în dormitoare, holuri și băi
  • Eliminați dezordinea- mai ales în zona scărilor
  • Amplasați mânere de ambele părți ale treptelor sau scărilor, atât în interiorul, cât și în exteriorul casei
  • Amplasați mânere lângă toaletă și cadă și covorașe de cauciuc în duș sau cadă (împotriva alunecărilor)
  • Purtați pantofi antiderapanți
  • Nu vă plimbați prin casă în papuci largi sau în șosete

 

Dacă totuși ați căzut…

  • Mergeți imediat la doctor. Chiar dacă nu puteți observa o rană, dacă ați suferit o lovitură puternică la cap și vă confruntați ulterior cu pierderi ale cunoștinței sau confuzie, cereți ajutorul medicului.
  • Anunțați medicul primar. Chiar dacă nu aveți nicio rană, faceți-vă o programare la medic. Căderea dvs ar putea fi legată de o altă afecțiune medicală, și este necesară o evaluare medicală pentru a afla cauza acesteia și a preveni o altă căzătură.

Sursa: http://www.healthinaging.org/