Oboseala de carantină este reală – cum faceți față?

oboseala de carantină

Oboseala de carantină. Chiar dacă majoritatea activităților se desfășoară acasă de mai bine de două luni, multă lume se confruntă cu o stare neobișnuită.

Oboseala de carantină. Ar putea dura încă un an înainte ca viața de zi cu zi să revină la normal din cauza COVID-19, așa că este important să găsim modalități de adaptare la circumstanțele actuale.

Au trecut mai bine de 3 luni de la autoizolarea și închiderea afacerilor din cauza pandemiei COVID-19. Deși se vorbește despre deschideri treptate în unele zone, am putea totuși să ne aflăm la mai mult de un an de la revenirea normală la viață.

Cauze

Întrucât „oboseala de carantină” se înrădăcinează, medicii atrag atenția că trebuie să luați măsuri pentru a face față acestei incertitudini într-un mod sănătos. „Mulți oameni spun că sunt într-adevăr obosiți la sfârșitul zilei”, a declarat Mary Fristad, psiholog la Ohio State University University Wexner Medical Center.

„Acest lucru apare din mai multe motive. Unul este că ne confruntăm cu toate aceste schimbări și cu imprevizibilitatea în viața noastră”, a explicat Fristad. „Mulți oameni se simt foarte anxioși, mai ales dacă întâmpină dificultăți financiare, cum este cazul majorității. Cerințele suplimentare de a trece prin sarcinile zilei, când brusc părinții ar trebui să lucreze de acasă și să ofere și educație pentru copiii lor, se adaugă la un program epuizant”.

Fiecare persoană resimte diferit izolarea

Melissa Wesner, LCPC, consilier profesional clinic autorizat, spune că, în timp ce există unele caracteristici comune la modul în care oamenii răspund la pandemie, răspunsurile individuale pot varia. „Există anumite situații similare, însă există și  răspunsuri care depind de experiențele de viață unice ale fiecăruia”, a spus specialistul. „De exemplu, multe persoane care lucrează de acasă la un computer raportează oboseală și încordarea ochilor. Chiar și persoanele care nu s-ar identifica ca extrovertite mărturisesc că le lipsește posibilitatea de a fi fizic cu prietenii, familia și colaboratorii”. În timp ce apelurile telefonice și videochaturile oferă o conectare socială foarte necesară, aceste interacțiuni aparent paradoxale – socializarea în distanțarea socială – nu răspund nevoilor multor persoane. Multe persoane spun că resimt acut lipsa interacțiunii umane, prezenței fizice și a îmbrățișărilor. Comunicarea online cu prietenii nu înseamnă același lucru.

Pandemia face dificilă atingerea nivelului optim de stimulare a oamenilor, spune și psiholog Jessy Warner-Cohen.  Oamenii au nevoie de un anumit nivel de stimulare pentru a fi cât mai eficienți. Stimularea insuficientă are ca rezultat o scădere a motivației, în timp ce suprastimularea poate provoca o lipsă de concentrare. „Există o suprastimulare din cauza fluxului constant de informații și a incertitudinii cu privire la ce va veni din aceste informații, iar acest lucru este obositor”, a spus psihologul pentru Healthline. „Există, de asemenea, oboseala asociată cu o lipsă de stimulare. Să nu aveți o schimbare în mediu este dificil. Oamenii se află atât într-o stare de stimulare subestimată, cât și de suprastimulare, și ambele pot avea efecte negative asupra stării de spirit”.

Ce puteți face?

Având în vedere că rutina vieții cotidiene este perturbată, experții recomandă crearea de noi rutine. În plus, sănătatea fizică ar putea fi afectată grav din cauza faptului că sălile de sport sunt închise, iar ieșitul în parcuri resticționat.

„Mulți oameni nu mai fac sport, așa că este foarte ușor să intre într-un stil de viață sedentar, care poate contribui la a nu dormi bine noaptea, implicit la oboseala din timpul zilei (oboseala de carantină)”, atrag atenția psihologii.

Pentru a combate acest lucru, se recomandă respectarea unui fel de rutină sau program, chiar dacă nu este la fel de rigid ca programul pre-pandemic. Cursurile de exerciții virtuale sunt disponibile pe scară largă în această nouă eră a tehnologiei.

De asemenea, este important să evităm obiceiurile nesănătoase. Achiziția de alcool a crescut dramatic de la izbucnirea pandemiei COVID-19. Chiar dacă oamenii nu mai merg la baruri sau restaurante, apelează la alcool sau alte substanțe de a-și gestiona starea de spirit în această perioadă.

În plus, trebuie să vă faceți timp  pentru dvs. Oamenii sunt creaturi sociale, dar multe persoane au fost nevoie să se izoleze în gospodării mai aglomerate decât de obicei.

Cum îi ajutați pe ceilalți?

Mulți oameni, în special cei care nu au copii ori aceștia nu mai locuiesc cu ei, sau care sunt deja obișnuiți să lucreze de acasă, nu și-au văzut viața perturbată semnificativ. Însă, cu siguranță, au prieteni sau persoane dragi care nu se descurcă atât de bine și care au nevoie de ajutor.

Chiar dacă nu este posibil să vă întîlniți cu prietenii sau să oferiți o îmbrățișare unui membru al familiei extinse, tehnologia vă ajută să vă conectați cu prietenii și cu cei dragi. Dacă încercați în fiecare zi să vă adresați unui număr de 5 persoane, acest lucru vă poate ajuta și pe dvs, și pe cei dragi.

Amabilitatea și ajutorul oferit altor persoane sporește propria dispoziție. Deci încercați să fiți acea prezență veselă pentru alte persoane, contactându-le prin telefon sau videoconferințe.